Var ska vi börja?

Älskar ni varandra och har funderat på att gifta er? Kanske ni har haft era tankar och drömmar om ett bröllop någonstans i Italien, men det verkar för komplicerat och ni vet inte riktigt var ni ska börja?

 

Många skriver till oss då de behöver vägledning i planeringen. Att organisera ett bröllop kan vara ett stort projekt. Är man få personer eller beslutar sig att ha ett romantiskt bröllop utan gäster så är det enklare, men det finns ändå saker man måste veta om man ska gifta sig i Italien. Därför tänkte jag ge några råd. Det är bra om man är ute i tid, men det har hänt att vi fått sista-minuten förfrågningar och organiserat bröllop på mindre än en månad.

 

  1. Om ni beslutar er för att gifta er i Italien är det första ni bör tänka på om ni önskar en borgerlig, religiös eller symbolisk vigsel. Ni kan gifta er borgerligt på ett rådhus här i Italien och det finns platser där en person från kommunen faktiskt kommer ut för att viga brudparen. I vissa fall är det borgmästaren.  Ni kan läsa vilka dokument som behövs här. Kostnaden varierar kraftigt från kommun till kommun. Även en religiös, protestantisk vigsel kräver ett besök på kommunen först och vi följer alltid med våra brudpar dit. Vi samarbetar med protestantiska präster som viger var ni önskar då deras tro är att Gud finns överallt. Givetvis hjälper vi er med religiös vigsel även om ni har en annan tro. Ni behöver två vittnen i Italien. Skulle ni välja att fira ert bröllop ensamma så kan vi hjälpa er med vitten. Vi bokar vigseln åt er och finns sedan på plats och tolkar. Många brudpar föredrar en symbolisk vigsel i Italien. De gifter sig hemma på rådhuset och har sedan en romantisk vigsel här i Italien. Det kan vara med svensk eller italiensk förrättare eller med svensk präst.
  2. Fundera på vart i Italien ni vill gifta er och räkna ut en budget. Vi hjälper er gärna! Vanligt är att gästerna betalar resan och boendet själva och att brudparet bjuder på bröllopsmiddag och kanske en välkomstdrink eller liknande. I budgetberäkningen inkluderar ni de tjänster ni önskar boka; fotograf, bröllopsfrisör, musik, blommor och dekoration samt annat ni önskar.
  3. Skicka ut inbjudningarna! Kom ihåg att ge gästerna en realistisk deadline. De måste hinna boka in resan i tid, innan flygpriserna går upp för mycket och om de inte ska bo med er så måste de hinna boka boende.
  4. Skapa en facebooksida och/eller en hemsida för er och era gäster! Där lägger ni in information om platsen och bröllopet, samt eventuella aktiviteter ni kommer att ha. Här kan ni läsa lite om vad ni bör ha med på er hemsida. Några av våra brudpar har skapat en WordPress sida, ett av dem har använt gratissajten www.theknot.com. Jättefint! Oavsett vad ni väljer så kom ihåg syftet; informera och bli informerad 🙂
  5. Boka fotograf och frisör! Duktiga fotografer och bröllopsfrisörer blir snabbt fullbokade och om ni väntar för länge riskerar ni att inte ha många att välja emellan.
  6. Nu är det dags att välja tärnor, best man och givetvis toastmaster eller toastmadam. Hen har en viktig uppgift i att planera så att alla som vill hålla tal kan göra det utan att maten kallnar och brukar också få ansvar för att tidsprogrammet hålls för alla aktiviteter.
  7. När detta är på plats brukar jag råda “mina” brudpar att välja meny, fundera på musik, blommor och allt annat man kan behöva

Vi gör planeringen tillsammans med våra brudpar. Vi har telefon/Skype-möten och det händer att vi träffar dem. Ofta väljer brudparet att tillbringa en långhelg tillsammans med gästerna. Då kan vi också hjälpa dem planera resten av dagarna. Kanske de vill vara med på vin- eller oljeprovning? Utflykter? Gå ut på pizzakväll i någon pittoresk italiensk by. Vi kan hjälpa till med allt ni önskar.

Lycka till med planeringen!

Annika

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *